Pliantele printate reprezintă o armă valoroasă din dotarea politicienilor de la Chișinău. Atunci când nu e loc de dezbateri la televizor sau replici aruncate pe Facebook, taberele rivale recurg la o unealtă veche, dar sigură: editarea foilor volante. Experiența ne arată că momentul propice pentru a lansa „fluturași” cu mesaje denigratoare este în timpul unei campanii electorale, însă în ultimele zile ni s-a demonstrat că acestea pot fi, pur și simplu, împrăștiate prin Piața Marii Adunări Naționale în mijlocul zilei.

pliante
Pliantă denigratoare la adresa Maiei Sandu și Andrei Năstase, aruncată pe Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt din Chișinău în timpul protestului din 30 iulie FOTO: Sandu Tarlev

Pliante cu un mesaj denigrator în adresa liderilor Partidului Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA) și Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) au împânzit centrul Capitalei în ziua de duminică, 30 iulie, când aceștia și-au chemat susținătorii să protesteze față de modificarea Codului electoral. Tot acolo au fost instalate mai multe boxe cu scutece pe care era imprimat următorul mesaj: „Fă un bine, dacă vrei, dă-i un scutec lui Andrei”. Poliţia Capitalei a anunţat că s-a autosesizat şi că acest caz urmează să primească „o apreciere juridică conform legislaţiei în vigoare”. „Inițiativa” a trecut și în spațiul online acolo unde au fost publicat și alte montaje de fotografii ce îi înfățișează pe liderii PAS și PPDA. Andrei Năstase a afirmat că toată campania de denigrare ar fi dirijată de liderul Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, iar democrații nu au comentat acuzațiile.

protest
Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, împânzit de pliantele denigratoare la adresa lui Andrei Năstase și Maia Sandu FOTO: Sandu Tarlev

Dar istoria tipăririi și distribuirii pliantelor denigratoare la adresa oponenților politici este mai lungă la Chișinău, soldându-se cu aceleași rezultate – adică fără vreun rezultat (a se citi „pedeapsă”) pentru autorii lor. Chiar dacă victimele denigrării au sesizat Procuratura în unele cazuri, iar în altele s-a autosesizat Poliția Capitalei, „editorii” pliantelor defăimătoare nu au fost pedepsiți. Astfel, rivalii politici continuă să recurgă la astfel de stratageme care prind repede la public și sunt distribuite și încurajate în spațiul online.

Andrei Năstase, victima atacului cu pliante

Andrei Năstase a fost victima atacurilor cu pliante de mai multe ori. În octombrie 2016, liderul PPDA a devenit personajul principal în mai multe foi volante împărțite oamenilor din diferite localități ale țării. Acestea ar fi fost pur și simplu aruncate pe drumuri în timpul nopții. Reprezentanții PPDA au declarat atunci că ar fi vorba de peste un milion de materiale denigratoare în care este pomenită și mama liderului formațiunii.

Pliant despre activitatea lui Andrei Năstase, distribuit în octombrie 2016. Sursa foto

Trucuri electorale

Politicienii apelează la aceste subterfugii în special în perioada campaniilor electorale pentru a-și pune într-o lumină proastă rivalii, chiar dacă editarea fluturașilor denigratori nu este niciodată asumată public de vreun partid. Așa s-a întâmplat în campania electorală prezidențială desfășurată în lunile octombrie-noiembrie 2016.

Pliant denigrator la adresa Maiei Sandu distribuit în timpul campaniei electorale prezidențiale din 2016. Sursa foto

Atunci au apărut pliante în care unul dintre candidații la funcția de președinte, Maia Sandu, era descrisă drept un adevărat pericol pentru țară. Despre Maia Sandu se spunea că dacă ajunge șef al statului va deschide frontierele pentru zeci de mii de imigranți, că mai multe sate și raioane ar putea să dispară și că vor fi închise școli, grădinițe și spitale. Pe aceleași pliante era scris că relațiile între persoanele de același sex ar urma să fie legalizate. „Maia Sandu va ceda țara devastată refugiaților, homosexualilor și unioniștilor”, era concluzia foilor volante. Apropo, deși socialiștii au negat că ar fi autorii pliantelor, așa cum a arătat Sandu, acestea au fost preluate în ziarul PSRM – „Socialiștii” – distribuit în sute de mii de exemplare prin toată țara.

Lipsa unei virgule, motiv de a desființa un candidat

În alte cazuri modul în care a fost redactat mesajul unui pliant de către un partid politic a fost motiv de denigrare pentru oponenții acestuia. Este situația PAS care în 2016 a editat un pliant în care critică guvernarea, însă s-a trezit el însuși acuzat pentru că „virgulele au fost puse la întâmplare”. Unii jurnaliști au scris că partidul condus de fostul ministru al Educației Maia Sandu „distribuie pliante electorale cu greşeli gramaticale şi informaţii eronate”. „Chiar în titlu lipseşte o virgulă, iar greşelile stilistice şi de punctuație reduc credibilitatea mesajului de pe pliant”, astfel au comentat atunci oponenții partidului PAS lipsa unui semn de punctuație.

Ziare false

Uneori, partidele politice renunță să editeze o hârtie sau două și editează un întreg ziar, atentând astfel la proprietatea intelectuală a unei echipe de jurnaliști. Astfel s-a întâmplat în anul 2011 în timpul campaniei electorale pentru Primăria Chișinău, când lupta principală s-a dat între socialistul Igor Dodon și liberalul Dorin Chirtoacă. Moldovenii au primit atunci în cutia poștală două clone ale publicațiilor Ziarul de Gardă (ZdG) și Timpul de dimineață. Redacţia ZdG a specificat atunci că au fost tipărite ziare în mod ilegal care conțin logoul, corpul de literă, numele de rubrici ale redacţiei, dar cu un conţinut impropriu, manipulator şi denigrator pentru imaginea ziarului de investigație. Publicația falsă cu pricina conținea atacuri politice asupra unui partid şi promova imaginea pozitivă a doi membri activi ai PLDM. Din acest motiv s-a considerat că însuși Partidul Liberal Democrat din Moldova ar fi vinovat de publicarea materialelor. Formațiunea politică a dezmințit însă orice legătură cu incidentul. Publicația-clonă se numea „Ziarul de Chișinău”.

O altă publicație contrafăcută a fost „Timpul de Chișinău” – o copie a ziarului Timpul de dimineață. În paginile acestui fals se aduceau critici dure la adresa PLDM.

Cele două ziare au sesizat Poliția și Procuratura Generală, iar în mai 2011 MAI a anunțat că a reținut doi suspecți. Ulterior, în urma unei investigații paralele, ziarul Timpul de dimineață a scris că editarea falsurilor mediatice „Ziarul de Chișinău” și „Timpul Chișinăului” a făcut parte dintr-o amplă campanie de susținere a lui Igor Dodon.

Falsificarea Monitorului Oficial al României

Tot în timpul luptei pentru fotoliul de primar al Capitalei din anul 2011, Igor Dodon l-a acuzat pe contracandidatul său, Dorin Chirtoacă, de faptul că a cumpărat 102 troleibuze din Belarus prin intermediul unei fi­me din România și că ar fi prejudiciat astfel buge­tul municipal cu pes­te 2 milioane de euro. Dodon a prezentat ca dovadă în spri­ji­nul afir­ma­ții­lor sale niș­te extra­se din Monitorul Oficial al Româ­ni­ei. În acest caz nu este vorba despre distribuirea pliantelor denigratoare, ci de faptul că dovezile pe baza cărora Chirtoacă a fost învinovățit nu erau reale. Ulterior, Igor Dodon a recunoscut că ace­le pagi­ni au fost fal­si­fi­ca­te, însă a dat vina pe cole­gii săi de par­tid.

Pliante cu Filat și Voronin

Victima pliantelor denigratoare a fost și fostul lider PLDM, Vlad Filat. În 2010, înaintea alegerilor parlamentare anticipate, imaginea acestuia alături de liderul comuniștilor, Vladimir Voronin, apărea pe mai multe foi volante. PLDM a precizat atunci că imaginile sunt „un fals grosolan prin care anumiţi concurenţi electorali încearcă să ne defăimeze” și a precizat că formațiunea politică nu planifică nicio alianță cu comuniștii.

Comentezi?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*